Przewidywanie konkurencji podczas zakładania nowego biznesu

Przewidywanie konkurencji podczas zakładania nowego biznesu

Tworząc biznesplan dla nowo powstającego przedsiębiorstwa bądź działalności gospodarczej, warto jest szczególną uwagę przyłożyć do kwestii konkurencji jaka istnieje na rynku. Praktycznie nie ma takiej dziedziny gospodarki, w której panowałby monopol, lub wręcz brak zadowalających producentów.

Wobec takiego stanu rzeczy, każda nowa firma powinna nastawić się i przygotować dobrze do walki o klientów, który obecnie wybierają produkty czy usługi konkurencji.  Aby zrobić to jak najlepiej – trzeba poznać przeciwnika.

Ta część biznesplanu wymaga sporego nakładu pracy, trzeba bowiem dobrze przeanalizować ofertę konkurencji, dopatrując się w niej mocnych i słabych stron, ocenić jej pozycję na rynku, oraz zastanowić się nad działaniami, które pozwolą nam przebić się ze swoim produktem ponad ofertę konkurencji.

Nad czym trzeba się zastanowić

Przygotowując się do napisania tej części biznesplanu, dobrze jest ułatwić sobie pracę zadając kolejno istotne pytania a następnie szukając na nie odpowiedzi. Trzeba wiec dowiedzieć się skąd pochodzą i kim są konkurencyjne firmy, jak dużo jest ich na rynku, jaka jest ich lokalizacja, jak duże są to przedsiębiorstwa i jaki jest ich udział na rynku.

Ponadto zagłębiając się w ofertę konkurencji należy stwierdzić jakie są jej pozytywne i negatywne cechy, jakie działania należałoby podjąć, aby stać się rzeczywistą konkurencją dla tych firm, oraz, co może wydać się najtrudniejsze – przewidzieć ich zachowania po naszym wejściu na rynek. Jeśli dokonamy realistycznej oceny konkurencji, nasz biznesplan wiele zyska i stanie się bardziej wiarygodny.

Przewaga konkurencyjna

Ustalając swoje najsilniejsze strony i cechy, które sprawią, że staniemy się konkurencyjną ofertą dla tego, co już jest obecne na rynku, powinniśmy zastanowić się nad tym co w naszej działalności jest innego i lepszego niż u konkurencji. Może być to na przykład dostęp do nowej, lepszej i bardziej efektywnej technologii produkcji, co z kolei sprawi, że produkt oferowany przez nas będzie zauważalnie tańszy lub wyższej jakości.

Mogą być to również inne, specyficzne cechy produktu, których dotąd nie było na rynku, a które pozwolą się nam wyróżnić spośród tłumu firm produkujących to samo.  Plusem może być tez lepiej rozwinięta i dopracowana sieć dystrybucji. 

 Jest wiele możliwości na pozytywne odróżnienie się od konkurencji, więc jeśli tylko mamy takie plany lub pomysły, powinniśmy to wyraźnie zaznaczyć w naszym biznesplanie. Nie unikajmy także określenia, w jakim obszarze konkurencja ma przewagę nad nami – pozwala to na lepszą ocenę sytuacji, oraz zaplanowanie działań zapobiegających temu zjawisku.

Przezorny zawsze ubezpieczony – co w przypadku braku konkurencji?

Czasem może zdarzyć się tak, że trafimy jednak na niszowy rynek, lub jako jedyni będziemy mieli szansę docierać do określonej grupy odbiorców, jednak mimo wszystko należy być przygotowanym  na to, że i tam konkurencja wcześniej czy później się pojawi. Należy więc stale monitorować rynek i ruchy konkurencji – przezorny zawsze ubezpieczony.