Jak przekonać inwestora?

Jak przekonać inwestora?

Każdy pomysł na biznes jest prędzej czy później weryfikowany przez rynkową rzeczywistość. Jeżeli chce się otrzymać profesjonalną opinię, potwierdzoną osiągniętym już sukcesem, najlepiej porozmawiać z doświadczonym przedsiębiorcą.

Może być to tak zwany anioł biznesu lub po prostu ktoś obeznany z realiami współczesnej gospodarki. Bez względu na to, czy młody przedsiębiorca ubiega się o wsparcie banku, korporacji czy instytucji państwowej, musi przekonać potencjalnych inwestorów do swojego planu. Jak to zrobić?

Bez biznesplanu ani rusz

Biznesplan to podstawa. Bez niego nie uda się otrzymać żadnego poważnego wsparcia finansowego. Z wyjątkiem pożyczki od rodziny, ale jej członkowie też często chcą znać przynajmniej podstawowe statystyki. O tym, jak przygotować porządny biznesplan napisano niejeden poradnik. Można zatem wybrać się do księgarni, skorzystać z Internetu, a nawet wybrać się na szkolenie poświęcone temu zagadnieniu. Przede wszystkim jednak nie należy się spieszyć z przygotowywaniem biznesplanu.

W pierwszej chwili początkującego przedsiębiorcę może kusić wersja skrócona takiego dokumentu. W myśl założenia, że inwestorów interesują tylko finanse. To błąd, ponieważ równie ważne jak wysokość pożyczki czy oprocentowanie, pozostają szanse na spłacenie długu i dalszy rozwój firmy. By móc je ocenić, trzeba znać prognozowany popyt, analizy rynkowe oraz szczegóły danej oferty. To wszystko zawarte jest w porządnie przygotowanym biznesplanie. Jego opracowanie czasami warto zlecić fachowcom. Na polskim rynku działają podmioty, specjalizujące się w takich usługach.

Ciekawa prezentacja

Lektura biznesplanu to jedno, inwestorzy na ogół oczekują jednak spotkania twarzą w twarz. Wówczas ubiegający się o wsparcie finansowe może odpowiedzieć na bardziej szczegółowe pytania. A przede wszystkim ma szanse zaprezentować się jako osoba z dobrym pomysłem i przemyślaną wizją, jak zagospodarować otrzymane finanse. Przygotowując się do spotkania, warto popracować nad swoim wystąpieniem. Upewnić się, jakie oczekiwania mają potencjalni inwestorzy. Czasami bardzo przydają się multimedia, kiedy indziej wystarczy profesjonalnie przygotowany dokument papierowy.

Zadaniem prezentacji jest przykucie uwagi oraz zainteresowanie konkretnym pomysłem. Wystąpienie nie powinno być zbyt długie, musi jednak poruszać wszystkie kluczowe kwestie. Jakiego wsparcia się oczekuje? Na co zostaną wydane środki pieniężne? Czy są szanse, że dana oferta podbije kolejne rynki? Warto wspomnieć coś o swoich dotychczasowych doświadczeniach, a także przedstawić okoliczności pojawienia się danego pomysłu na biznes.

Przydatna jest też wiedza o samym inwestorze. Znając jego historię, a przynajmniej zawodowe dokonania, można odnieść się do jego doświadczeń. Spróbować poruszyć emocje, nie zapominając o zachowaniu profesjonalnego tonu. Rozmowa przebiega przyjemniej, jeżeli wiadomo, których tematów unikać. Podczas poszukiwania inwestora nie należy natomiast ograniczać się do własnej branży. Finanse często pochodzą od ludzi, na co dzień zajmujących się czymś zupełnie innym. Nie ma to większego znaczenia.

Dodatkowe informacje

Informacje dodatkowe znajdują się na stronie http://biznesbrand.pl/ – powyższy materiał powstał we współpracy z portalem